Gyllene snittet finns överallt runt omkring oss utan att vi
tänker på det. I slottet du önskade att du bodde, i den alldeles för dyra
tavlan du just köpte och i solrosen du nyss gick förbi.
Det gyllene snittet tilltalar människor på ett näst intill magiskt
sätt och används inom många estetiska områden såsom måleri, arkitektur, musik
och fotografi för att uppnå den perfekta designen/kompositionen.
Förutom att det gyllene snittet används och stöts på hos objekt
skapade av människan hittas det även i naturen vilket fått många att tro att
gyllene snittet är guds design.
Under denna flik kommer vi gå igenom var och hur man kan
stöta på det gyllene snittet i vardagslivet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio
Natur
Många filosofer och vetenskapsmän har tyckt sig hitta det
gyllene snittets proportioner i naturens figurer. Under 1800-talet frodades
idéer och upptäckter kring detta. Ett exempel är den mänskliga kroppen. Naveln
delar kroppen i det gyllene snittets förhållande och detsamma gäller för avståndet
upp till knäet i förhållande till avståndet upp till naveln.
Förutom den mänskliga kroppen så har man påvisat det gyllene
snittet hos många växter. Vad innebär då det? Jo, det innebär att man upptäckt
att vissa växters blad ofta växer ut med vinkeln 137,5˚ i förhållande till varandra.
Denna vinkel kallas den gyllene vinkeln. Exempel på växter som växer på detta
sätt är solrosen (och andra korgblommiga växter), kål-växter, unga tallskott,
olika kottar, rosor o.s.v.. Genom att de väer på det sättet får bladen största
möjliga spridning runt stjälken så att varje blad får maximalt solljus.
Om man tar de korgblommiga växterna som exempel ser man att
blomkorgarna sitter som i spiraler åt två riktningar. Åt ena riktningen är
antalet spiraler större än åt andra hållet (ofta 21 och 34 eller 34 och 55) och
förhållandet mellan antalet spiraler är det gyllene snittet. Skälet till att
blomkorgarna sitter på det viset är att varje frö får lika stort utrymme och
att det ger en optimal packning av dem.
Måleri/Fotografi
Inom måleri och fotografi
kan man också använda sig av det gyllene snittet. ”Hur då?” undrar ni säkert
(ja eller inte, men jag tänker förklara det ändå). Det har nämligen bevisats
att när en människa studerar en bild så sveper ögonen över områdena där det
gyllene snittets linjer korsas. Pga det uppfattar man bilder där det finns
något där dessa linjer korsas som vackrare än bilder där bildens huvudmotiv
inte ligger där.
En känd konstnär som man
tror har använt sig av detta är Leonardo da Vinci. Han var även en av dem som
kom fram till det gyllene snittets proportioner hos den mänskliga kroppen som
jag tidigare skrivit om.
Där de vita linjerna skär varandra bör alltså bildens huvudfokus ligga för att bilden ska tilltala maximalt, vilket det även gör i denna bild.
Arkitektur
Även inom arkitektur använder man sig av det gyllene
snittet.
Ett exempel är Cheopspyramiden i Giza. Höjden på en av sidornas trianglar förhåller
sig till halva basen enligt det gyllene snittet. Pyramidens vinkel mellan
marken och sidoplanet blir på så vis lika med vinkeln i den gyllene pyramiden.
Att man redan på den tiden kände till det gyllene snittet tror man är tveksamt,
men på något vi har de ändå lyckats konstruera den ”perfekta” pyramiden.
Ett annat exempel är byggnaderna på Atens Akropolis. Vissa
proportioner hos byggnaderna där överensstämmer med det gyllene snittet. Om det
även här är ett sammanträffande vet man inte. Antingen hade de grekiska
arkitekterna vetskap om det gyllene snittet eller så har det bara blivit så
eftersom att människan tycks dras mot just denna proportion.
En arkitekt som man vet använde sig av det gyllene snittet
är fransosen Le Corbusier. Han utvecklade ett system baserat på det gyllene snittet
och kroppens proportioner. Det systemet applicerade han t.ex. på sin Villa
Stein i Garches där husets grundplan, fasader och inre struktur är designade
efter det gyllene snittet.
Musik
Även inom musik har folk insett att det gyllene snittet kan
användas för att få musiken mer tilltalande för åhörarna. Kompositörer såsom
Claude Debussy och Erik Satie har använt det gyllene snittet i sina verk.
Exempel på hur de lyckats få in det gyllene snittet i
musiken är att de gjort strofer på t.ex. 34, 21, 13, 8 o.s.v.
takter och sedan placerat strofens klimax/höjdpunkt i den takt som står i
det gyllene snittets proportion i förhållande till totala antalet takter i strofen.
Om strofen totalt är 34 takter lång så sätts alltså klimax i den 21 takten. Då
förhållandet mellan 34 och 21 är det gyllene snittet.
Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio
Hej Jacob!
SvaraRaderaVi vill bjuda in dig till vår skiva.
18.00, 13 maj på Flustret. Vi bjuder på middag.
Med vänliga hälsningar
N11A
Kul! Det är klart jag kommer.
Radera